Kebaikkan Itu Adalah Sesuatu Yang Membuat Hati Merasa Tenang

🏜🌹Kebaikkan Itu Adalah Sesuatu Yang Membuat Hati Merasa Tenang

📕Rasulullah ﷺ bersabda, “…Kebaikkan itu adalah sesuatu yang membuat jiwa dan hati merasa tenang, sedangkan kejelekkan (dosa) itu adalah sesuatu yang meresahkan jiwa dan membimbangkan dada (hati)…” (HR Ahmad 4/227 dan ad-Darimi 2/246, dengan sanad yang hasan)

💎 Asy-Syaikh Shalih Fauzan al-Fauzan حفظه الله menjelaskan, “Thuma’ninah (ketenangan) adalah lawan dari kegelisahan dan kegoncangan, yang bererti kemantapan hati jiwa tanpa rasa tergesa-gesa dan terburu-buru serta tidak adanya kegelisahan dan kecemasan. Orang yang tenang itu (muthmain) adalah orang yang mantap dan kukuh. Sebaliknya adalah orang yang senantiasa merasa goncang dan gelisah serta cemas.

☝🏼Sesuatu kejelekkan terkadang timbul pada dirimu, akan tetapi engkau berupaya menyembunyikannya agar tidak tampak. Kalau seandainya perbuatan tersebut adalah kebaikkan, maka engkau tidak akan merasa bimbang ketika orang-orang mengetahuinya. Rasa bimbangmu itu sebagi bukti bahawa perbuatan tersebut adalah sebuah dosa. Kerana sesungguhnya Allah ﷻ telah menjadikan sebuah cahaya dan pengetahuan tentang kebaikkan dan keburukkan dalam jiwa seorang mukmin.

📖 Allah ﷻ berfirman, “Jika kalian BERTAKWA kepada Allah, nescaya Allah akan menjadikan untuk kalian pembeza (antara kebaikkan dan kejelekkan).” (Al-Anfal: 29)”

📂 (Faedah ilmiah dari Kitab Al Minhatu Ar Rabbaniyah fi Syarhi Al Arba’in An Nawawiyah, karya asy-Syaikh Dr Shalih Fauzan al-Fauzan, terjemahan penerbit Pustaka Al Haura’)

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 http://www.thoriqussalaf.com
🌐 telegram: http://bit.ly/thoriqussalaf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s